Aihearkisto: Peruste

Peruste-verkkolehti hakee kirjoittajia!

Vasemmistofoorumin julkaisema Peruste-aikakauslehti siirtyy kokonaan verkkoon syksystä 2016 lähtien. Julkaisu uudistuu, mutta julkaisemme edelleen myös teemakokonaisuuksia. Syksyn ensimmäisen teemakokonaisuuden työnimi on ”Liike”. Lähetä teemaan liittyvä lyhyt kirjoitussuunnitelmasi 15.6. mennessä osoitteeseen *protected email*

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste-verkkolehti hakee kirjoittajia!

Peruste 1-2/2016: Talous ja valta

Kevään Perusteessa uppoudutaan talouteen ja valtaan.  Numeron artikkeleita yhdistää se, etteivät ne käsittele taloutta irrallisena yhteiskunnan sektorina. Käsittelemme taloutta ja valtaa yhdessä, koska käytännön maailmassa niitä on miltei mahdotonta erottaa toisistaan.

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 1-2/2016: Talous ja valta

Peruste 4/2015: Energiapolitiikka

Peruste-lehden vuoden viimeisessä numerossa perehdytään energiapolitiikkaan. Ben Schiller kirjoittaa energian vertaistuotannon vallankumouksellisista mahdollisuuksista. ”Tulevaisuuden sähköverkko voi olla ’energian internet’, jossa perinteiset hierarkiat on käännetty ylösalaisin”, hän kirjoittaa.  ”Järjestelmä, jossa sähkö virtaa tuotantolaitoksista kuluttajille, muuttuu järjestelmäksi, jossa energiaa ja siihen liittyviä Lue loppuun

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 4/2015: Energiapolitiikka

Peruste 4/2014: Yritysvastuu

Perusteen vuoden 2014 viimeinen numero uppoutuu yritysvastuuseen. Debatissa Teivo Teivainen ja Risto E.J. Penttilä vääntävät siitä, mitä yritysvastuulla tarkoitetaan ja onko siitä ylipäätään mielekästä puhua. Teivainen esittää Milton Friedmaniin viitaten, että yritysvastuu on kumouksellinen doktriini, jonka johdonmukainen soveltaminen johtaisi yritysten Lue loppuun

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 4/2014: Yritysvastuu

Peruste hakee kirjoittajia!

Peruste hakee keskustelunavauksia, kirja-arvioita sekä Väki ja valta -teemanumeron artikkeleita. Lähetä kirjoitusehdotuksesi 24.11. mennessä. Yhteiskunnallinen aikakauslehti Peruste hakee kirjoittajia. Tarjoa ideaasi analyyttisesti argumentoivasta, ajankohtaisesta keskustelunavauksesta, kirja-arviosta tai ”Väki ja valta” -teemanumeron tekstistä. Vuoden 2015 ensimmäisen numeron kirjoitusehdotusten määräaika on 24.11.2014. Lue loppuun

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste hakee kirjoittajia!

Peruste 1/2014: Siirtolaisuus

Perusteen vuoden 2014 ensimmäisessä numerossa perehdytään siirtolaisuuteen, siirtolaisiin ja siirtolaispolitiikkaan. Puhe nykyajasta ”muuttoliikkeiden aikakautena” on vääristynyt, huomauttaa Russell King artikkelissaan: muuttaminen on mahdollista tietyille ryhmille, muttei kaikille. Stephen Castles taas toteaa, että maat ovat aina rajoittaneet siirtolaisuutta kulloistenkin tarpeidensa mukaan. Lue loppuun

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 1/2014: Siirtolaisuus

Peruste 4/2013: Tuotanto

Perusteen vuoden 2013 viimeinen numero keskittyy tuotantoon. Numeron on tarkoitus antaa oma panoksensa nykymuotoisen tuotannon tai sen osien analyysiin sekä uudenlaisten tuotannon järjestämisen tapojen hahmotteluun.

Tallennettu kategorioihin Peruste | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 4/2013: Tuotanto

Peruste 3/2013: Perhe

Perusteen syksy käynnistyy numerolla, jonka teemaosio käsittelee perhettä. Tarkoituksena on tuoda tuoreita ja erilaisia näkökulmia yhteiskunnassa vellovaan perhepoliittiseen keskusteluun.

Tallennettu kategorioihin Peruste, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 3/2013: Perhe

Peruste 2/2013: Eurooppa

Vuoden 2013 toinen Peruste perehtyy Eurooppaan. Aihetta käsitellään monista eri näkökulmista ymmärrettävyyteen pyrkien.

Tallennettu kategorioihin Peruste | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 2/2013: Eurooppa

Peruste 1/2013: Yhteiskunnallinen muutos

Tämän Perusteen numeron teemana on yhteiskunnallinen muutos.  Aihetta käsittelevät numeron kirjoittajat eri näkökulmista ja lähtökohdista.

Tallennettu kategorioihin Peruste | Kommentit pois päältä artikkelissa Peruste 1/2013: Yhteiskunnallinen muutos